Tuesday 25 November 2008

KARIPAP KELEDEK

karipap keledek

semalam pas amik Daniell balik skolah.. time aku basuh pinggan tu.. terasa sejuk nye.. mula la perasaan nak makan2 tu timbul.. sedap n heaven nye kalau dapat makan karipap panas.. aku pon ape lagi.. kupas la kentang.. tapi..! bila dah siap sebiji kentang tu aku kupas.. ter pandang plak keledek bertaun yang aku beli.. tak guna2 pun lagi.. simpan kentang tadi, aku pon kupas keledek plak.. 2 biji je ada pun.. tapi besar gak.. kentang-kentung siap la inti keledek cam kat bawah ni..

bahan2:

2 biji keledek
ayam cincang
udang kering sket}
1 biji bwg besar}
3 ulas bwg putih}
1 inci halia}
1 st lada hitam
1 st jintan manis
1 st ketumbar
1sb kari
air asam sket

} blend kan

cara2:
aku dah rebuskan keledek tadi siap2.. ingat nak cepat la kan.. pastu tumiskan bahan blend.. bubuh skali lada hitam, jintan n ketumbar.. dah naik bau tu.. bubuh serbuk kari yg dibancuh ngan air asam tu.. tumis2 jap.. masukkan ayam cincang tu.. agak ayam tu dah masak bubuh ler keledek tadi.. pastu perasakan garam gula.. agak2 dah sebati n air pon dah kering ketepikan.. wat kulit plak..

kulit nih plak aku ngintai resepi bro rozzan.. cume aku double kan sukatan bro tuh.. sebab inti aku banyak.. cam gini..

bahan2 tuk kulit:

800 g tepung gandum
4 sb majerin
80 ml minyak masak... (majerin campur minyak masak n aku panaskan dalm microwave)
300ml air suam
1 st garam (campur dalam air suam)

cara2:

masukkan tepung dalam mixing bowl.. bubuh minyak yg dicampur majerin tadi.. uli rata2.. pastu masukkan air suam tadi sikit2.. uli sampai semua tepung tu dah tak melekat kat tangan.. rehat kan 1/2 jam.. bulatkan cam bola2 pingpong tuh.. then gentel karipap tu ikut skil menmasing.. aku gelek n bubuh dalam acuan.. pastu gentel balik.. nak bagi same saiz.. tomei sket.. kak azu tinsley yang ajar.. eheh..

hasil nye setelah digoreng.. amat memuas kan.. tang kulit die tu la.. sbb tu yg slalu aku fail.. tu aku kena berterima kasih bebanyak pada bro rozzan.. menjadi gak kulit karipap aku ni.. tapi inti ni sedap lagi kentang kot.. tu la sebab terlembik.. hihi.. pastu keledek uk ni tak sesedap keledek mesia.. huhu.. aku rindukan mesia..

No comments: