Monday, 14 March 2011

FudGe BroWniEs


IMG_1336


Fudge brownies nyekodeng kat fotopages kak Rinnchan.. aku suka resepi brownies ni.. senang n sedap.. anak2 pon suka makan.. cume kali ni aku ter overbake.. agak peroi jdnya.. da la kacang badam yg aku bubuh tu besar2.. kes nak cpt.. ketuk2 sikit je.. mesti korang kata apsal tak bubuh je almond crushed yg dah siap jual tu.. eheh.. sbb itu je yg ada dlm kabinet aku tu.. aku buh dlm plastik pastu ketuk pakai lesung je tadi.. sblh ag dukung aleeya tu yg nak cpt tu.. lenguh weyh..! okies tu resepi nya.. ada esen vanila.. tp aku tak letak.. tade pon dlm simpanan.. gula tu aku kurangkan dari resepi asal.. eheh.. saje tak mo manis2 sgt.. kunun lah kan.. ;)



Bahan2:
250g butter
1 cwn serbuk koko
1 1/2 ke 2 cwn gula (ikut tahap kemanisan masing2.. asalnya 1 3/4 cwn..)
4 biji telur
1 1/3 cwn tepung gandum
1 st baking powder
1/2 st garam
1 cwn kekacang (badam, gajus,hazel or seumpama dengannya)
coklat cip (sepeket kecik)




Cara2:
1. Cairkan butter
2. Gaulkan serbuk koko dgn butter sebati.. guna senduk je..
3. Masukkan gula dan kacau lagi..
4. masukkan telur.. kacau sebati lagi..
5. Masukkan tepung sikit demi sedikit beserta baking powder dan garam..
6. Akhir sekali masukkan coklat cip dan kekacang gaul rata..
Masukkan adunan ke dalam loyang dan bakar suhu 175 celcius mengikut oven masing2 dalam 30min - 40min..


sila klik pics utk penumbesaran ;)


4 comments:

NINA aka SL said...

adehhh... menggiurkan sungguh browniesmu ituew..

Mcburn's Kitchen said...

Salam,
Nice blog,nice brownies, innovative!! in your cooking style, though some deviation from the norm. Should be tantalizing to the palate.

to NINA aka SL said...

ehehe.. time kasih sudi singgah n jenguk sini..

to Mcburn's Kitchen said...

wsalam.. uhuhuw terharu yg amat sangat.. sbb sudi menjenguk ke sini.. many thanks.. really appreciate it..!