Wednesday 24 December 2008

ASAM PEDAS Ikan Tamban

pedas

teringat asam pedas kat batu pahat.. yg paling aku suka ada satu gerai dekat umah aku kat Sri Gading tu.. Warung Pakat-pakat namanya.. sedap giler asam pedas die.. ketagih tau.. ari2 balik skolah.. aku singgah situ makan or bungkus.. kadang naik malu plak.. ehehe.. yg asam pedas ni aku mengarut ikut suke aku je..

bahan2:

2 ekor ikan tamban

1/2 biji bwg besar
cili kering
2-3 ulas bwg putih
1 inci lengkuas
1 inci halia
1 st lada hitam
1 st jintan manis
1 st jintan putih
1 inci belacan ] blend sume bahan nih

air asam jawa secukup nya
1 cekak daun kesum
1 tangkai serai
7 biji bendi
2 biji tomato ] untuk dikecebung kan dalam tu nnt


cara2:

tumiskan sume bahan blend tu.. then masukkan ikan n air asam jawa.. bubuh la air secukupnya.. bubuh bendi tu skali.. buh je bulat2 gitu.. masuk skali daun kesum n serai tu.. bila dah dekat nak masak bubuh la tomato belah empat.. perasakan ngan garam n gula.. siap...

4 comments:

Idayu said...

hehehe kte pon slalu tapau asam pedas situ...best ek.tpkan kte mmg fail ler wat asam pedas nih. x best!!huhuhu kna blaja nih!!

Cheritera Kami said...

Kak wa suka asam pedas..tp ikan tamban tak bape pandai mkn la..slalu wat ikan kembung jer...

sury-Ana said...

meh ar try asam pedas kat jalan rahmat tu..best gak tau..waaaa....teringat kampung halaman plak...

ainoriza said...

kunyit pakai tak ruhil? selama ni aku duk pakai brahim je masak asam pedas..hehehe