Tuesday 23 December 2008

Fruit Cheese Cake

fruit cake

dulu kecik2 mak aku slalu buat kek ni bila nak raya.. tapi aku ingat ag mak aku slalu mengeluh sbb buah dia mendak.. aku suka makan kek tu tapi aku tak suka ada satu buah campur tu yg mcm maung je bau nye.. ape ntah.. so skang aku bubuh kismis je.. ingat nak campur kismis hitam n kuning.. tapi sempat beli yg kuning je.. yg hitam tarak.. jadi la.. aku ikut mat gebu nye resepi.. cuma aku ubah sket2 ikut keselesaan aku.. sowi ye mat.. seb baik jadi..! kalau tak.. sape yg salah... aku la..!

bahan2:-

240 g tepung gandum
1 st baking powder
1 st soda bikarbonat
250 g gula halus
250 g butter
250 g cream cheese
4 biji telur
1/2 cawan jus sunquick

140 g tepung gandum*
300 g buah2an campuran (mix fruit) aku guna kismis kuning je*(*disatukan dan gaul hingga rata)

sedikit badam cincang untuk ditabur ke atas kek


cara2:-
  1. Panaskan oven pada suhu 170C or gas mark no 4. lenser loyang butter dan Ketepikan.
  2. Dalam mixing bowl, satukan mentega dan cream cheese, pukul hingga rata. Masukkan gula. Pukul hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memukul hingga kembang dan gebu.
  3. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan akhir sekali masukkan buah2an yg telah digaul dengan tepung, hingga habis. Gaul rata.
  4. Tuang adunan ke dalam loyang yg dipanas kan sekejap dan ratakan. Bakar 50 - 55 minit tak pon tgk la sampai masak..
hasil nya sedap tau.. wat kudap2.. cume rupa die tak berapa lawa.. sebab tak color2.. kalau mix fruit tu kan cun je..

No comments: