Tuesday 2 September 2008

Menu buka 1st Ramadhan

1

Aku ari ni wat nasi kerabu.. kak nita la yg buat aku terliur.. memula aku rendam daging.. tak tau nak wat ape.. g buzz die kul 4 lbh tuh.. kot ade idea.. hah kau.. idea maverles yg kuar.. die nak wat nasi kerabu.. kecur aku.. dah la tak sahur smalam.. teruuuss..! aku buzz cik kiyah skali.. tanya resepi...! die kate cepat takut sambal tumis tak done nak pecah minyak.. akhirnya.. berjaya gak aku..


nasi nye..
masak nasi cam biasa.. cume aku tambah serai ketuk.. garam sket.. ngan kunyit..

sambal tumis..
blend halia, bawang besar n putih sebiji.. skali blend cili kering dalam 10 tangkai ke.. ikut suke lah.. masukkan dalam puyuk.. tuangkan setin santan.. nak ag kaw 2 tin.. tp lambat la nak pecah minyak kang.. bubuh serai ketuk.. nisang (gula merah) dan garam.. masak api kecik.. sampai pecah minyak..

serunding..

2 ekor ikan rebus/bakar.. amik isi.. tumbukkan skali ngan serai, bawang besar, bawang putih.. sangai kelapa.. agak dah nak kering tuh.. bubuh skali ikan n da gang yg ditumbuk tadi.. sangai ag.. sampai kekuningan.. perasakan ngan garam gula secukup rasa..
daging bakar.. cam biasa.. garam kunyitkan daging tuh.. bakar kat dalam oven.. dah masak.. hiris nipis..

ikan celup tepung..

wat tepung cam nak goreng pisang tuh.. aku bubuh tepung beras ngan tepung goreng serbaguna sket.. letak kunyit bg warna cun sket.. celupkan ikan kegemaran.. dan goreng..


ulam..
aku ada timun je.. hiris la halus2.. sedap kalau ada kacang panjang, taugeh, kobis..tak kisah lah.. asal ulam yg korang suke makan..

berpinau gak mata aku wat keje laju2.. seb baik kuih dah wat pagi tadi.. sok aku buke nasi biasa2 je la agaknye..

2

Kuih seri muka ni pon pebret.. 1st time try nih.. menjadi plak..
Bahan lapisan bawah:- 500 g beras pulut 400 ml santan cair 1 sk garam 2 sb minyak Bahan lapisan atas:- 120 g tepung gandum 3 sb tepung jagung 140 g gula 3 biji telur 450 ml santan pekat 1/2 sk garam 300ml air + 3 helai daun pandan diblend utk dijadikan air pandan pewarna hijau

Cara-cara

Untuk lapisan bawah:-

panaskan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih. Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min. Toskan beras pulut. Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan. Kukus selama 20-30min. keluarkan loyang dari kukusan dan tekan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.


Untuk lapisan atas:-

Pukul gula bersama telur hingga kembang.. sikit je pon boleh. Masukkan santan yg telah dilarutkan bersama garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi... Akhir sekali masukkan tepung gandum & tepung jagung ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Hendaklah ditapis adunan ini dan siap untuk dikukus.. letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu ke dlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam....

aku copy paste resepi dari sini..

No comments: