Wednesday, 16 July 2008

Tapai Pulut

3

Berjaya juga aku akhirnya.. ingatkan tak jadi.. aku meng amik resepi ni kat blog ni .. terima kaseh bebanyak.. detail tu.. tu yang menjadi kut.. eheh.. ok ni ape yang aku buat

bahan2:

1 cwn / 200 g beras pulut
1 cwn air
1/4 ragi *ragi besar duit 50 tuh


cara2:
  • panaskan kukusan
  • basuh beras pulut bersih2 dan tos kan sket
  • masukkan beras dalam loyang dan tuangkan air dalam loyang tu
  • letak loyang dalam pengukus tadi dan kukus sehingga naik wap. lbh kurang 10-15 min.
  • angkat loyang dan harukan/kacau pulut tadi
  • kukus semula pulut tuh dalam 10 min hingga naik wap * pulut tuh dah masak la kiranya..
  • tebarkan/serakkan pulut pada talam atau ape je bekas yang luas dan muat untuk pulut tu
  • biar pulut tu betul2 sejuk
  • tabur rata2 ragi pada pulut yang dah sejuk dengan cara, sagat guna penapis air
  • dah rata, terbalikkan pulut tu dan tabur ragi lagi sehingga semua pulut kena ragi
  • bubuh pulut dalam bekas yang sesuai.. aku guna tupperware je la.. daun pisang or daun getah takde...
gitu la.. tak susah pun kan.. aku tak rendam pulut tu, sebab aku takde pengukus yang berlubang2 tu.. aku nye pengukus bleh letak loyang je.. ekeke..




3 comments:

Ajzie said...

ada ragi ker disana? or bawa di Msia?

ummyAD/RuHiL said...

>> ajzie - ni member bagi.. tp tgk kat kedai cina tuh ada je.. satu peket besar klau skali beli.. banyak.. ada brape ntah.. lbh 10 kut

lie said...

kalu nak beli ragi boleh tempah kat saya:
0134063174 (fadlie)
ada Ragi Setiu dan Ragi Madu