Monday, 21 July 2008

Wadai Kiping

2


Musti pelik dengar nama bubur ni kan.. wadai kiping ni dalam bahasa banjar.. aku pun tak tau nama die dalam bahasa melayu.. dari kecik ni salah satu pebret aku.. aku pun tak pernah wat sendiri.. kalau musim durian, aku slalu mintak mak aku wat bubur ni letak durian.. sodap..! asas dia tepung pulut je.. uli ngan air pandan.. letak garam sket.. aku main agak2 je nih.. pastu gentel bulat2.. picit sikit.. atur dalam talam bebanyak.. bentuknye seakan-akan platelets/platlet dalam darah tuh.. eheh.. then wat cam bubur lain tu.. letak dalam air santan secukupnya.. buh gula merah.. sket garam bagi lemak.. kalau ada durian tu.. cebur kan skali.. simpul daun pandan selai.. manis die cukup, lemak2 tuh.. jadi la.. kalau suke makan yang dingin.. masuk dalam peti ais..

5 comments:

a.m.a said...

tiba-tiba teringat kat arwah nenek aku yg selalu buat bubur ni dulu.. :-(

RuHiL said...

>> a.m.a - tu la kan.. bila dah jauh ni.. ag bila org tu dah takde.. sedih je.. :(

Farah Jasni said...

salam kak.. rindu plak kat arwah mak.. ni feveret saya.. tambah lagi klu letak durian.. miss my good old dayss.. t

ibnu abas said...

hanya orang banjar je yang bisa mengulah wadai kiping... rindu nak balik....

SHAFINIE MOKHTAR said...

dear.. pnjm gmbr bole.. favourite org banjar ni.. mmg kalau kenduri jarang tinggal